تبلیغ طلاق توافقی شکستن قبح طلاق


طلاق توافقی یک روزه طلاق توافقی سریع طلاق یک طرفه مهریه حضانت وصول مهریه نفقه و... توسط مجرب ترین وکلای دادگستری و... عنوان تبلیغاتی است که هر روز در برخی از رسانه ها به چاپ می رسد و هنگام تماس تلفنی هم آنچنان از کیفیت کار خود و آسانی دریافت طلاق سخن می گویند که لحظه ای به خود فرصت نمی دهند به آن بیندیشند که چه خانه هایی را خراب می کنند و چه کودکانی را بی سرپرست یا بد سرپرست می سازند و... چه میتوان گفت که تلاش برای سروسامان دادن به بدترین و منفورترین حلال خدا این روزها منبع درآمد عده ای شده است !
کافی است با شماره تلفن این آگهی های تبلیغاتی تماس بگیرید تا آنها به همه اطمینان بدهند با پرداخت ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزارتومان پول و فراهم شدن شناسنامه زوج و زوجه و رضایت نامه طلاق توافقی آنها یک روزه سند طلاق را آماده خواهند کرد!.
این کار یقینا از لحاظ قانونی تخلف محسوب نمی شود و چنین دفاتری هم ادعا می کنند دارای مجوز رسمی از قوه قضائیه هستند اما همانگونه که طلاق مضموم است تبلیغ برای آسانی طلاق و جداسازی پیوند یک خانواده هم نکوهیده تر است . طلاق زوج های جوانی که این روزها بیشتر از هر دوره دیگری کم تحمل شده اند و طلاق را آسانترین راه حل مشکلات خود مطرح می سازند و بدتر از آن هم اینکه عده ای به خاطر دریافت سود خود آنها را به این کار هم تشویق می کنند.
البته تلاش این گروه از افراد به اصطلاح وکلای پایه یک دادگستری با نازلترین قیمت تنها نقطه پایانی به سالها اختلاف نظر و عقیده و خودخواهی های دوطرفه محسوب می شود زیرا ریشه های طلاق بسیار گسترده تر از آن است که فکر کنیم اگر درهای چنین مراکزی هم بسته شود آمارهای مربوط به طلاق کاهش می یابد اما آنچه که مبنای مثال فوق است اینکه دست های فراوانی برای جداسازی زنان و مردان در جامعه ما فعال شدند که دفاتر خدماتی طلاق و جدایی تنها یکی از این ابزارها محسوب می گردند که می تواند با شرایط جامعه ما نوعی اشاعه منکر محسوب شود.
در یکی ـ دو هفته گذشته به مناسبت ازدواج حضرت علی (ع ) و حضرت زهرا(س ) اگرچه عمده تلاش ها و سخنان درخصوص ازدواج و راههای گسترش آن در جامعه و نیز انتخاب آگاهانه به هنگام و بادوام آن مربوط می شد اما اگر به روی دیگر سکه بنگریم با پدیده شوم طلاق در جامعه مواجه می شویم که با انحراف از مسیر عادی به پدیده ای پرطرفدار در جامعه تبدیل شده است تا حدی که از هر ۸ مورد ازدواج در کشور یکی از آن حتما به طلاق ختم می شود .
براساس آمارهای رسمی سازمان ثبت احوال کشور در شش ماهه نخست سال جاری اگرچه ۴۸۶ هزار و ۷۳۱ مورد ازدواج ثبت شده اما بالغ بر ۵۲ هزار و ۵۰ مورد هم طلاق در کل کشور داشتیم که اگر بخواهیم نسبت طلاق ثبت شده را با تعداد ازدواج ها مقایسه کنیم در می یابیم که از هر ۹ مورد ازدواج ثبت شده یک مورد هم طلاق در دفاتر به ثبت رسیده که آنچه مایه نگرانی است اینکه این موارد طلاق هم نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش داشته است .
اگر نخواهیم خیلی به گذشته ها بازگردیم و تنها این شرایط را با سال ۶۶ ـ۱۳۶۵ نیز مقایسه کنیم درمی یابیم که در آن سال به ازای هر ۱۰۰ مورد ازدواج ۳ مورد به طلاق ختم می شد اما آمار اخیر گواهی می دهد که از هر ۱۰۰ مورد ازدواج بین ۹ تا ۱۰ مورد با طلاق همراه بوده که واقعا هشداردهنده است .
چه می خواهیم بگوئیم اگرچه طلاق در شرع اسلام مباح و بلامانع است و در هنگام ضرورت و ناچاری زن و مرد به آن رجوع می کنند اما اگر تبعات شوم طلاق نادیده گرفته شود که دامن فرد خانواده و جامعه و فرزندان طلاق را می گیرد و به موضوع حاد اجتماعی و اخلاقی تبدیل خواهد شد که نمی توان به سادگی از کنار افزایش موارد آن گذشت .
دلایلی همچون مشکلات اقتصادی فقر بیکاری اعتیاد امراض غیرقابل درمان مشکلات جنسی نازایی عدم تفاهم و توافق دخالت های بی جای خانواده ها اختلافات فکری و سلیقه ای انتخاب نادرست همسر عدم تناسب فرهنگی اجتماعی و شخصیتی انتظارات بی حدوحصر زوجین از همدیگر روابط نادرست پسر و دختر قبل از ازدواج و افشای آن نادیده گرفتن والدین در تصمیم گیریها عدم شناخت تفاوت ها و دهها مورد دیگر که شرح آن فراوان است ازجمله دلایل طلاق و افزایش آن در جامعه ما مطرح می شود ولی این موارد هم سئوال جدیدی خواهد شد که چرا چنین مولودی هم در جامعه فراوان شده است
متاسفانه در بسیاری موارد ساده ترین عامل افزایش طلاق مشکلات اقتصادی مطرح می شود. اما اگر تنها از خودمان بپرسیم آیا واقعا در گذشته وضعیت اقتصادی مردم بهتر بوده یا هزینه ها کمتر بوده است ! این درد مزمن زوج های جوان ما است که در اغلب موارد از آن غافل می شوند و پاسخی برای خود آماده می سازند که اگر فلان وسیله منزل را خریداری نکنند نمی شود! چرا نمی شود در حالیکه افسوس زندگی آسانتر گذشتگان را هم در ذهن می پرورانند.
در گذشته ای که اکنون افسوس آن را می خوریم زن ایرانی نماد فداکاری گذشت صبر و متانت همدلی و همراهی با شوهر بودو هر مرد یرانی هم نماد شخصیت خانواده دوستی بردباری و فعالی بوده که در جهت رضایت همسر و خانواده گام برمی داشته و این ارتباط جدانشدنی و ناگسستنی بوده است . اما امروز چه هرقدر خواسته ها و انتظارات دو طرف از همدیگر افزایش می یابد عوامل اختلاف برانگیز نیز زیاد و غیرقابل کنترل می گردد.
خانم رسولی خانه دار که خود چهار دختر و سه پسر خود را عروس و داماد کرده درباره عوامل افزایش طلاق در جامعه می گوید : در گذشته مادرشوهر پدرشوهر با عروس ها و دامادها و نوه ها کنار هم زندگی می کردند. البته نمی گویم هیچ مشکلی نبود نه مشکلات پیش می آمد ولی انگار هنر رفع مشکل را یادگرفته بودند. آن زمانها رعایت حرمت ها تحمل مشکلات گذشت فداکاری مثبت اندیشی و خداشناسی بیشتر دیده می شد. کسی به دادگاه و مهریه و جدایی حتی فکر نمی کرد. به عروس می گفتند با لباس سفید رفتی با لباس سفید کفن هم باید از خانه شوهرت بروی با این چند کلمه به دختر می گفتند باید با سختی ها کنار بیایی نه اینکه با کوچکترین مسئله چمدان را برداری و برگردی !
وی ادامه می دهد : ولی امروزه امکانات بیشتر جهیزیه مفصل تر و آشیانه ها هم مجلل تر شده (!) ولی وقتی ازدواج می کنند و وارد این آپارتمان یا همان زندانهای بی ملاقات و کم ملاقات می شوند و بیشتر اوقات فقط خودشان دو نفری روزگار سپری می کنند می بینیم هنوز چمدان سفر ماه عسل را باز نکردند که به دلیل اختلاف سلیقه یا عدم تفاهم و هزاران دلیل دیگر که گویی قبلا حفظ کرده بودند. بنای ناسازگاری را می گذارند و هنوز لذت زندگی را درست نچشیده اند که قدم به راهروهای مجتمع قضایی می گذارند!
وی در ادامه می گوید : جوانها فکر می کنند ما مشکل نداشتیم . یا اینکه در زندگی به توافق کامل رسیده بودیم یا از همان اول زندگی سلیقه های متحدی داشتیم . زمان ما نه کتابی بود و نه مشاور اما هر مرد و زنی با وجود چند فرزند و مشکلاتی چون فقر و نداری بدون سواد خواندن و نوشتن عاشقانه زندگی می کردند. آن زمان توقعات و انتظارات کم بود با اینکه کم سن و سال و بی تجربه ازدواج می کردیم اما الفبای زندگی را از والدین خود خوب یاد می گرفتیم متاسفانه والدین امروزه فرزندان خود را جوری تربیت می کنند که رقیب همسر باشند و نه مونس و همراه و همدل او وقتی این فرزندان وارد زندگی خودشان می شوند و به بن بست می خورند تازه می خواهند از مشاور کمک بگیرند. والدین باید فرزندان خود را برای آینده تربیت کنند والا تربیت ناصحیح و مراقبتهای بیش از حد و دخالتهای بی جا پس از ازدواج کمک می کند تا فرزندان طعم تلخ طلاق را از همان ابتدای راه بچشند.
خانم معصومه اسلامی کارشناس ارشد روانشناسی و مشاوره خانواده نیز در این زمینه می گوید : همه همسران باید بدانند که هیچ دونفری شبیه به هم نیستند پس نباید با ایرادگیریهای پی درپی سعی در اصلاح طرف مقابل خود داشته باشند. در واقع همسر را به همانگونه که هست باید بپذیرند. ولی بی تردید روابط زن و مرد بدون دلخوری و رنجش هم نخواهد بود.
وی ادامه می دهد : عده ای از زوجین تصور می کنند اولین صحبت و بیان رنجش ها موجب پایان عمر رابطه زناشویی می شود و یا اینکه معتقدند اگر کسی را دوست دارند نباید او را با سخن های خود برنجانند در گفتن ناراحتی ها رودربایستی می کنند و به نوعی دلخوری ایجادشده را از همسر پوشیده نگه می دارند که طبیعی است این رنجش ها در روح و جانشان انباشته می شود و ردپایش را در زندگی به شکل سردی بی تفاوتی بی اعتنایی و گاه مشاجره های شدید نشان می دهد. که در هر دو صورت آینده خوشایندی را برای خود رقم نمی زنند.
خانم اسلامی می افزاید : پس خوب است که در همان ابتدا « هنر خوب صحبت کردن » و « خوب گوش کردن » را بیاموزند که در واقع آموختن شیوه سازنده و مثبت گفتگو موجب می شود هم از زندگی بهتر و دلپذیرتری بهره مند شوند و هم با بیان موثر و منطقی از کینه و نفرت نسبت به همسر جلوگیری نمایند. چون سخنان ناگفته افکار را همیشه مغشوش می کند و همین افکار منفی کینه و نفرت را نسبت به همسر زیاد می کند.
وی می گوید : اما باید این گفتگوی خانوادگی براساس الگوی درستی صورت گیرد و الا اگر هر کدام خودمحوری داشته باشند و راه خود را بروند گفتگو به مشاجره می انجامد و هیچ نتیجه مثبتی در پی نخواهد داشت .
وی در ادامه می گوید : همسرانی که به دور از هرگونه سرزنش مظلوم نمایی تحقیر کنایه زخم زبان و سخنان مایوسانه به گفتگو می نشینند و سعی می کنند در همان ابتدا نکات مثبت همسر را یادآوری کنند و با لحنی دوستانه و مهربانانه و به دور از خشم تهدید و یکدندگی حرفهای دلشان را بازگو کنند گفتگوی سازنده و مثبت و خوش فرجامی خواهند داشت .
این مشاور امور خانواده ادامه می دهد : در مقابل افرادی که در گفتگوی خود همسرشان را با دیگران مقایسه می کنند و یا با تهدید و خشم همسر را به اعتراف گناه و عذرخواهی وامی دارند. هیچ کمکی در جهت رفع دلخوری ها نمی کنند. و حتی بسیاری از همان ابتدا شکایت و دلخوری از همسر را با دیگران مطرح می کنند که این امر سبب مداخله دیگران و دلگیری همسر می گردد. پس اگر همسران بدون قضاوت فردی و رعایت حقوق یکدیگر به گفتگو بپردازند نیاز به مشاجره و یا میانجیگری افراد دیگر ندارند.
وی ادامه می دهد : البته این زوج ها باید بدانند اختلاف و مشاجره هیچگاه به منزله نبود عشق و محبت میان دو نفر نیست ; ولی هرچه زوجها توان حل مشکلات را به شیوه مثبت با گفتگو داشته باشند در حل مسائل موفقتر خواهند بود در حالی که با نزاع و کشمکش ناتوان خواهند شد.
حجت الاسلام والمسلمین محمد رضایی استاد دانشگاه و مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان خراسان شمالی هم که سالها در بخش مشاوره جوانان دانشجو فعال بوده با ذکر حدیثی از پیامبر اکرم (ص ) مبنی بر اینکه « ازدواج کنید و طلاق ندهید که با طلاق عرش الهی به لرزه درخواهد آمد » می گوید : ریشه طلاق را می توان در اندیشه افراد جستجو کرد همچنانکه همه خوبی ها و بدی ها نیز از ذهن نشات می گیرد که در راس خوبی ها عقیده به مبدا هستی و معاد است و رفتار ما هم از این دو مجرا عبور می کند. یعنی اگر امروزه در جامعه شاهد افزایش طلاق ها و جدایی ها هستیم و کل جامعه از آن رنج می برد علت آن عدم باور به مبدا هستی و معاد است .
وی ادامه می دهد : در مقابل تنها راه نجات از این بحران اجتماعی و اخلاقی تجدیدنظر در نگرش به دین است که مهمترین آن هم قبول داشتن حقیقی پروردگار و روز قیامت است که می تواند مشکل کنونی بشر را حل کند.
وی به نقل از کتاب « طلاق و تجدید » نوشته آقای مهدی هادوی می گوید : فقط از هنگامی که بی ایمانی بر جامعه ما مستولی گردید و فساد اخلاقی شایع شد تمام روابط اجتماعی هم از یکدیگر گسیخت که ازدواج و طلاق هم یکی از همین روابط اجتماعی است . یا آقای ویکتور فلانکل در کتاب انسان در جستجوی معنا می گوید : یکی از راههای درمان بیماری روانی معناجویی حتی در رنج هاست که محرک اصلی انسان پرهیز از درد نیست بلکه یافتن معنای آن در زندگی است که اگر درد و رنجی برای فرد معنا داشته باشد آن را تحمل می کند.
آقای رضایی می افزاید : ما عین این مطلب را و یقینا بالاتر از آن را از گفتار مولای متقیان علی (ع ) داریم که در دعای کمیل می فرماید « من عذاب تو را تحمل می کنم اما دوری تو را نمی توانم تحمل کنم » و در خصوص طلاق هم می توانیم بگوئیم کسی که به مبدا و معاد اعتقاد دارد قدرت تحمل او هم بیشتر است چه مرد و چه زن تفاوتی ندارند به همین دلیل است که طلاق در میان افراد مذهبی و پایبند به مبانی اعتقادی کمتر است .
وی می افزاید : مذهب برای رنج ها معنابخش است همچنانکه در مذهب ایثار و فداکاری را داریم که همه رنج ها به دلیل رضایت خدا تحمل می شود گذشت داریم که باعث می شود زوج ها اینقدر عیوب همدیگر را نبینند اما اگر کسی که برای رنج هیچ انگیزه ای را نبیند و فقط دنیا را برای لذت خودش بداند با کمترین محرومیت فورا دنبال طلاق و جدایی می رود.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد می گوید : نکته ای که ارزیابی بنده از راههای سعادتمندی زوج ها را تشکیل می دهد این است که از افراد در آستانه طلاق بپرسم چرا جدایی در حالیکه طلاق همانند طوفانی است که چراغ جان افروز خانواده را خاموش می کند و محیط گرم و دلپذیر را به یک محیط سرد افسرده و غم انگیز می سازد که در آنجا دیگر میثاق و صفا و صمیمیت وفا و تعهدات نفسانی و اخلاقی از بین می رود و انسان از این طریق تیشه به ریشه خودش خواهد زد.
وی بااشاره به آفتی به نام طلاق یک روزه که آگهی های آن در برخی مطبوعات به چاپ می رسد این سئوال را مطرح می سازد که : مگر این مراکز ازدواج را یک روزه محاسبه کرده اند که درصدد طلاق یک روزه برآمده اند برای ازدواج روزها ماهها و گاهی اوقات سالها تلاش لازم است که به نتیجه مطمئن برسند در حالیکه طلاق یک روزه آفتی جدی در جامعه محسوب می شود که باید از سوی مسئولان به ویژه مسئولان قوه قضائیه به شدت مورد مراقبت و بررسی قرار گیرد.
وی ادامه می دهد : هنگامی که یک زوج مساله طلاق را پیش می کشد ممکن است ماهها تا سالها طول بکشد اما فعالیت این مراکز برای صدور طلاق یک روزه مشکوک به نظر می رسد تا سند طلاق را این حد سریع در اختیار زوج و زوجه قرار دهند در حالیکه این مراکز می بایست به دفاتر مشاوره برای جلوگیری از وقوع طلاق تبدیل شوند.
وی می افزاید : اینکه پیامبر مکرم اسلام می فرمایند « طلاق عرش را به لرزه درمی آورد » حاکی از شدت زشتی طلاق است در حالیکه همین پیامبر عزیز می فرمایند « نزد خدا چیزی همانند خانه ای نیست که با ازدواج آباد شود و چیزی هم مبغوض تر از خانه ای نیست که با طلاق ویران گردد.
وی می افزاید : در روایات دیگری داریم که خداوند آن دسته از افرادی که به دلیل لذت جنسی خوشگذرانی و تنوع طلبی ازدواج می کنند و طلاق می دهند را دشمن خود می شمارد و این حدیث هم از زبان پیامبر اسلام (ص ) نقل شده است که می فرمایند از رحمت خداوند به دور خواهند بود آن زن و مرد کامجو و لذت طلبی که طلاق را وسیله تنوع طلبی خود قرار داده اند.
حجت الاسلام والمسلمین رضایی در پایان می افزاید : اینکه خداوند کار زن در خانه و کار مرد در بیرون برای به پاداشتن کانون خانواده را همانند جهاد در راه خدا می داند نشان دهنده جایگاه بسیار والای خانواده نزد پروردگار است که حفظ کانون خانوادگی توفیق الهی محسوب می شود.
متاسفانه برخی از دفاتر با تبلیغ طلاق توافقی در یک روز و چاپ آگهی آن در مطبوعات به کانون های مروج منفورترین و مضموم ترین حلال تبدیل شده اند
در حالیکه تنها طی شش ماهه نخست سال جاری بالغ بر ۵۳ هزار مورد طلاق در کشور به ثبت رسیده هرگونه تبلیغ برای آسان سازی پدیده زشت طلاق نوعی اشاعه منکر محسوب می گردد
خانم معصومه اسلامی کارشناسی ارشد روانشناسی و مشاوره خانواده : بسیاری از خانواده ها قبل از آنکه به معایب همدیگر فکر کنند باید با شناخت جنبه های مثبت همسر به تداوم زندگی کمک کنند و بیش از همه در فراگیری هنر خوب شنیدن و خوب صحبت کردن تلاش نمایند
حجت الاسلام والمسلمین محمد رضایی استاد دانشگاه و نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان خراسان شمالی : باتوجه به اینکه طبق حدیث پیامبر اکرم (ص ) که طلاق عرش الهی را به لرزه درمی آورد هرگونه تبلیغ طلاق در جامعه مشکوک به نظر می رسد و می بایست از سوی قوه قضائیه مورد رسیدگی جدی قرار گیرد.

مجید زندی





تحلیل : روزنامه جمهورى اسلامى (www.jomhourieslami.com)

/ 0 نظر / 11 بازدید